INCLUSIÓ I BIBLIOTECA ESCOLAR


Amb aquest títol volem explicar actuacions que hem anat fent al llarg d'aquest curs o bé les que comencem a preparar de cara el curs vinent.

A la biblioteca de l'escola, ja tenim llibres tàctils o amb textures, llibres amb pictogrames, audio-llibres per atendre  la diversitat però el fet de tenir una alumna a 1r amb plurideficiència ens ha fet obrir la mirada i incorporar nous hàbits. Així per exemple en les guies de lectura que hem elaborat per Nadal i Sant Jordi hem tingut cura d'incorporar a la ja tradicional distinció per cicles, una nova "categoria". Senzillament "Contes amb signes" on recomanem contes de la col·lecció Ginjoler en què el text original va acompanyat d’una adaptació al català signat, un sistema de comunicació que utilitza el vocabulari de la llengua de signes catalana (LSC) amb l’estructura de la llengua oral.
Guia de Nadal 2017                              Guia Sant Jordi 2018

Una altra aproximació per posar llibres a l'abast dels nostres alumnes amb dificultats ens l'ha aportat la Gemma, especialista d'educació especial i la Marta, l'auxiliar d'educació especial amb la formació en llengua de signes: el treball amb codis QR.
En un principi l'havien començat a fer, per a mostrar a les famílies d'aquests alumnes, algunes de les seves activitats a l'aula. El fet de gravar-los i poder-se veure amb la família resulta molt motivador i els fa més actius i partíceps del seu procés d'aprenentatge. En quant al relat de contes, van comencar amb la gravació dual entre la Gemma, que explica oralment seguint el relat amb pictogrames i alhora la Marta, explicant en llengua de signes a aquesta alumna. Aquestes gravacions estan penjades al núvol, en concret al drive del compte d'educació especial de l'escola. Amb la creació del codi QR, la compartició de l'arxiu i l'explicació pertinent a la família, aquest conte és visionat amb el suport paper a casa.












Parlant-ne una mica i donada l'orientació d'intentar integrar al màxim l'alumnat amb escolaritat compartida, com és el cas de la nostra alumna, hem decidit de preparar un racó a la nostra biblioteca per a contes amb codi QR. Són contes que hem començat a buscar a la xarxa en format vídeo i explicat oralment i, a la nostra biblioteca en format paper (per trascendir la fotocòpia en color). En aquest sentit, el canal de la Montse Oller ens està essent de molta utilitat. També la Conxi Lopez. Un cop localitzats, cerquem la URL i en un web de generació de codis QR (Nosaltres usem el QRCode Monkey que permet combinar colors i formes), creem el codi QR.
 

Fem la comprovació de funcionalitat amb un lector de codi QR que ens hem descarregat a la tablet o al mòbil. Si tot va bé, l'imprimim i l'enganxem en el llibre de la biblioteca.












Hem buscat un racó a la biblioteca així quan baixi a la biblioteca amb el seu grup, també podrà endur-se un llibre.



Monica Ricart
Escola Rosa Oriol Anguera
Llica d'Amunt

Comentaris