22 de juny de 2016

BOOKTUBERS I ALTRES MITES MARINS

Una paradoxa de l'ofici d'educar és que els alumnes avancen més quan marxen sols que quan els intentem d'acompanyar.
Quan hem comprès i acceptat el paper modest que l'educació reserva al mestre, podem utilitzar aquesta estratègia malèvolament: jo dic blanc, l'alumne farà negre; jo dic fes veure que llegeixes, l'alumne no ho farà veure.

Ja fa un temps, amb la Pilar Jarque, biblioteconomista dedicada a la biblioteca escolar, vam idear una fórmula per engrescar els alumnes a la lectura. En dèiem "Què llegeixo" i consistia a convidar-los a presentar un llibre de forma suggestiva. Per fer-ho, els alumnes utilitzaven eines com ara Glogster, Animoto, etc. El resultat va ser l'esperat, i poca cosa més.
En educació, com en tot, quan un resultat és l'esperat, no cal llançar coets: recollim els estris després de la feina i cap a casa, que demà serà un altre dia.

Vegeu la proposta i els resultats del "Què llegeixo" tot clicant els enllaços.



Aquest curs, com tants altres professors de secundària, vaig oferir un projecte de recerca als alumnes de quart d'ESO. M'hi vaig esmerçar prou, vaig rumiar un projecte que els pogués engrescar i els vaig proposar un treball que em semblava que els podria cridar l'atenció, a ells que aquest enguany viurien diferents intercanvis educatius amb alumnes europeus. El projecte és titulava "Una llengua d'Europa" i consistia a cercar allò fonamental dels orígens i l'evolució de la nostra llengua per poder-ho explicar als alumnes italians i holandesos que ens havien de visitar o fins als rumanesos que visitaríem. Cap alumne va triar el projecte que tant m'havia costat de preparar. Podeu fer-hi un cop d'ull tot clicant aquest enllaç

Què va passar, doncs? Afortunadament, dos alumnes em va preguntar si els voldria tutoritzar un projecte que tenien al cap. Francament, m'ho van dir perquè havien de trobar un profe que ho fes i la seva tutora de veritat, la de tot el curs, els havia dit que jo estava lliure. El cas és que un alumne, l'Albert, em va dir que volia fer un projecte de recerca sobre booktubers, i l'altre alumne, l'Àlex, que el volia fer sobre mites relacionats amb el mar. I tots dos van coincidir a dir-me que ja tenien clar quina informació volien cercar, recuperar i tractar. Els vaig dir quatre coses que em semblaven el mínim que l'ètica professional m'obligava a posar damunt la taula, com se sol dir, i ens vam anar trobant –sense massa entusiasme per part seva, tot sigui dit– al llarg del procés.

Però què van fer l'Àlex i l'Albert amb el projecte de recerca? Donar-me peixet.

L'Àlex va adoptar la fórmula del mapa d'una illa que li havia proposat per presentar els mites relacionats amb el mar. L'enfocament del seu treball, però, ja el tenia clar: els mites no s'haurien d'ensenyar, s'han de descobrir. Prou d'arribar-hi per mitjans convencionals, la tecnologia ens permet d'arribar-hi com veritables aventurers. El que ha fet l'Àlex és produir un treball didàctic de primera, perfectament exhibible des dels webs de les biblioteques escolars. Cliqueu aquí per descobrir-ho.




I, pel que fa a l'Albert, quan ja tenia el treball planificat, vaig suggerir-li que en les conclusions fes alguna recomanació a les biblioteques –aquests espais dinamitzadors de la lectura per a tothom llevat dels adolescents– perquè adoptin l'estratègia del booktube per vendre el producte. I l'Albert ho ha fet, per respecte a la nota final, m'imagino. Però, companys, bibliotecaris escolars i dels altres, profes de llengua i literatura, finalment ho he entès: els booktubers viuen la seva realitat, i no s'hi valen contaminacions. Deixem-los fer. Utilitzar el seu canal és, de fet, inutilitzar-lo.




I, per si a algú encara li queden ganes de saber a quines conclusions va arrribar l'Albert, que cliqui aquí. Però sisplau, que no en tregui una idea equivocada. Les recomanacions que ens fa l'Albert són pura fantasia. Només funcionen en una dimensió que per respecte a l'adolescència i les seves lleis no hauríem d'explorar.


Jordi Badiella
Escola El Cim de Terrassa

15 de juny de 2016

GUIES DE LECTURA I RECOMANACIONS


Ja s'acaba el curs i de ben segur que estem buscant i remenant per poder fer les recomanacions d'estiu a les famílies del nostre centre. 


Bé, aquí teniu els enllaços a les guies de lectura que ens heu fet arribar i a algunes pàgines web que us poden ser d'utilitat.


Seminari de biblioteques escolars del Garraf


Lectures per aquest estiu  Biblioteca Marta Mata de l'escola Orlandai de Barcelona.


El Garbell 8 butlletí de la Biblioteca de Rosa Sensat

Els llibres tranquils blog de ressenyes d'en Pep Molist, bibliotecari i escriptor.

Faristol  crítiques de llibres.

Llibreria Al.lots  ressenyes de llibres infantils i juvenils

Llibres al replà blog amb ressenyes bibliogràfiques

Quatre petites cantonades blog amb ressenyes bibliogràfiques


Bones lectures!









1 de juny de 2016

TROBADA DE BIBLIOMÈDIA

Barcelona, 28 de maig de 2016
Escola Pere IV


La Sandra ens va fer una visita per la seva escola, les aules, els patis, l’hort… i la biblioteca! Quin espai més acollidor! Ens van cridar l’atenció les armilles dels responsables de biblioteca. Ens va encantar el racó dels contes! 





Ens va explicar les activitats que han fet durant el curs sobre Roald Dahl: Per iniciar el tema van muntar un espai a l’exterior de la biblioteca amb unes maletes on, durant una setmana hi posaven cada dia una pista sobre l’autor junt amb un objecte relacionat amb els seus llibres.
Al final de la setmana es va reunir a tots els alumnes de primària al gimnàs per descobrir de quin escriptor es tractava. A partir d’aquí es va anar explicant i llegint alguns dels seus llibres, es va ambientar la biblioteca amb treballs fets pels nens, a les aules es van utilitzar els llibres també com a punt de partida per als treballs d’escriptura…

Mentre esmorzàvem vam anar explicant activitats que hem fet aquest curs:
La Mariona ens va mostrar el  blog de la biblioteca Marta Mata de l'escola Orlandai  i va explicar el que havien fet al centre per celebrar el Centenari de Roald Dahl. Des de la lectura d’un llibre diferent a cada aula i el posterior treball plàstic fins al joc d’aparellar imatge del llibre amb el títol  corresponent en l’espai exterior de la biblioteca.


La Sílvia va explicar que a la seva escola també s’havien distribuit els llibres per nivells per tal que les mestres en fessin la lectura als seus alumnes i que des de la biblioteca, fora de l’horari lectiu,  s’havien passat algunes de les pel.lícules que s’han fet a partir del seus llibres. També s’han muntat algun jocs i una gimcana.
La Mònica va presentar els treballs de poesia realitzats amb alumnes de tercer i de sisè  a partir del projecte de classe: 3r. Animals marins - ha utilitzats els llibres Estimades feres d’en Ricard Bonmatí i L’animalari d’Enric Larreula i els ha fet practicar buscar paraules al diccionari. A partir d’aquí ells han inventat noves poesies per als animals que estaven treballant a classe i al final han fet un joc. 6è. Grans desastres - han treballat la cerca a internet i els ha mostrat el diccionari del   DIEC per poder buscar paraules segons la seva terminació. També han conegut les pàgines rimadorpuntnet  i separarensilabas . Després de fer el treball de cerca han escrit un acrònim.
Es va recordar que la biblioteca Pompeu Fabra de Mataró va posar a la disposició dels membres de Bibliomèdia uns plafons sobre Roald Dahl, tot demanant que després els enviem un escrit explicant com els hem utilitzat. (b.mataró.pf@diba.cat - a l'atenció d'Anna López)
                          ENCARA HO PODEU FER!!!


Parlem de com fem el préstec i com demanem als alumnes que ens facin un retorn del què han llegit. La Mariona explica com ho fan a la seva escola: EI i 1r. tenen la seva llibreta de cromolectures on van enganxant el “cromo” del conte que els han explicat. A 2n. tenen la llibreta de biblioteca en la que enganxen un full amb l’activitat proposada per la mestra sobre el llibre que han llegit. A C. Mitjà a principi de curs se’ls dóna el llistat de possibles activitats i ells trien el quė volen fer a més de la fitxa tècnica del llibre de préstec. A C. Superior es fa el mateix, però de manera voluntària. A final de curs s’emporten l’àlbum dels llibres llegits.



 Finalment vam entrar a revisar i valorar la feina feta durant aquest curs:
Formulari BED
L’Anna ens comenta el buidat del formulari. De les 41 respostes que hem tingut, la majoria té menys de 3 hores setmanals de dedicació a la  biblioteca, només el 35% tenen espai BED, el 90% estan d’acord amb el concepte que es planteja en el formulari, el 62% empren un model mixt i, pel que fa a les eines 2.0 que s’utilitzen, hi ha una bona diversitat.
Proposta curs vinent:
Començar a fer el document.
Procurar fer arribar el formulari als referents dels CRPs el mes de setembre per tal que ho facin arribar als centres.
En la primera trobada del grup, en funció de les respostes, valorar la possibilitat de fer publicar el document en alguna revista, o deixar-ho com a document intern en el nostre blog.
Xarxes socials
Es comenta que cada cop costa més poder-ho tenir al dia per manca de temps.
Es proposa que quan es faci un article en el blog s’anuncii en el twitter.
Ressenyes a les revistes Guix i Guix infantil
La Mònica mostra la pàgina del blog on estan recollides totes les ressenyes que s’han fet.
Articles al blog - efemèrides - guies de lectura
S’ha fet una article al mes com a mínim a més de les convocatòries i els resum de les trobades. S’han fet també articles sobre les efemèrides i les guies de lectura.

Proposta curs vinent:
Donar més visibilitat a la feina que fem.

Campanya per una Biblioteca Escolar Viva:
  • Es comenta que de les 40 repostes al formulari on es demanava si s’estava d’acord en iniciar una recollida de signatures change.org, totes han estat afirmatives. Per tant s’acorda tirar-ho endavant. Un cop elaborada la petició es demanarà la signatura a entitats i persones implicades en el món de l’educació i les biblioteques.
  • S’explica que, el dia 13 de maig es va anar a parlar amb la sra. Anna Simó del grup parlamentari de Junts pels sí, es va mostrar molt receptiva en el tema de la biblioteca escolar i ens va suggerir que demanèssim entrevista amb el sr. Toni Llobet, Secretari de Polítiques  Educatives o amb el senyor Lluís Baulenas, Director General de centres públics. Es comenta que hi ha la intenció de demanar entrevista amb tots els portaveus dels grups parlamentaris en la Comissió d’ensenyament. 

    Agraïm  novament  a la Sandra la seva acollida a la biblioteca de l'escola, ha estat un matí agradable i engrescador!
    MOLTES GRÀCIES!