L’EXPLORADOR DE LLIBRES: HISTÒRIA D'UN PROJECTE

A moltes escoles pies de Catalunya s’engresca a llegir mitjançant l’Explorador de llibres. Es tracta d’un concurs que té com a objectiu potenciar el gust per la lectura. En el següent article, el seu promotor, l’escolapi Sadurní Tudela, ens explica com va començar aquest projecte i com ha evolucionat fins a l’actualitat:


Tot comença amb les meves dificultats per engrescar a la lectura als nois d´EGB (quan havien vuit nivells: incloïa fins el que avui és segon d´ESO).
Entro en el món de la literatura infantil a través del Seminari de Literatura Infantil de Rosa Sensat. Això em porta a fer una renovació total de la Biblioteca d´Aula, reptant els nois i noies a fer una experiència nova. Resultat: en una assemblea de curs, un noi de dotze anys opina: “Els llibres que llegia abans tots eren semblants, aquest tots són diferents”. BINGO! A partir d’aquí, amb pocs mitjans senzills (cartellera d’èxits, cinc minuts per presentar un llibre al començar la classe, fitxa lectora personal...) hi ha una autèntica revolució lectora: els alumnes llegeixen molt més i expressen la seva satisfacció.


El Pare Provincial, Josep Ma Balcells, que creu molt en la importància de lectura em crida i em diu: “Per què no et cuides d’expandir a totes les escoles el fenomen del Carrer Ample?”. Responc: “Cap problema si em doneu temps”. Em dispensen de les classes i començo la campanya amb aquesta triple pregunta:
Què ens hi juguem en què els nois i les noies llegeixin abundantment, per gust, llibres de qualitat?
Evidentment la pregunta era retòrica. Tothom sap que ens hi juguem MOLT: descobrir el plaer de llegir, augmentar la capacitat de comprensió, enriquir el vocabulari, millorar l’ortografia, avançar en la velocitat lectora...

I començo a recórrer les escoles que m’ho demanen, classe per classe. Porto quatre llibres curts i amb ganxo, i algun  truc més: per exemple, plantejar en  què s’assemblen una caixa de música amb una preciosa ballarina i un llibre. La cosa dóna per a molt; al final arriben a la conclusió: si no s’obren no ens poden mostrar la seva “música”.
Començo a facilitat títols adequats per a sisè, setè i vuitè.
La primera condició per a què un infant gaudeixi de la lectura és recomanar un llibre de qualitat, adaptat a la seva edat. La majoria de mestres no han estudiat literatura infantil i juvenil a Magisteri i, per tant, no tenen perquè saber-ne, però sí que poden consultar la diversitat d'organismes i persones especialitzades. Va ser la meva feina a tothom que m’ho demanava. 
Les escoles que s’ho van prendre seriosament el canvi va ser espectacular. Per exemple Moià, en un curs, sumant els llibres llegits, de tercer a vuitè, dividit pel nombre d’alumnes, va sortir una mitjana de disset llibres per nano i curs. Quan ho explicava a d’altres quedaven parats. I el mateix passava a d’altres escoles quan aplicaven les quatre “perogrullades” de sentit comú, que és el menys comú dels sentits, del programa que els proposava.
En general en pedagogia es treballa a llarg termini, en aquest cas en un parell d’anys canviava el ritme lector d’una escola.

Cada Nadal publicava un Full en què havia recomanat deu llibres per a cada edat de 3 a 15 anys. Meitat en català, meitat en castellà. Això va ser durant quinze anys i vam arribar a publicar 25.000 fulls que es repartien a les famílies dels nostres col·legis i d’altres.



Hi ha un parèntesi  que dura nou anys (em demanen anar a servir a Tijuana, (Mèxic). Em prometen que algú continuarà la meva feina, però no es compleix.

En tornar intento formar un equip, primer molt reduït, que finalment qualla agrupant set persones. N’estic molt content. El curs passat vaig passar la coordinació al Jordi Parés, de l’Escola Pia de Balmes, molt competent i il·lusionat. Cal deixar pas a la joventut. Jo ara sóc un de més del grup.

Tenim el bloc  EL GOIG DE LLEGIR , per a mi molt ric i interessant.

Per acabar dir que el curs passat vam tenir 2.575 nens/es que van participar a l’experiència “Maletes Viatgeres” (per a infantil) i 4.200 nois/ies que van participar a “Exploradors de Llibres” (per a primària). Dels quaranta cinc títols proposats, en opinió dels lectors cap va ser suspès i la nota mitjana va ser superior a set. Secundària és l’assignatura pendent i en la qual el grup estem treballant. No es resignem a la davallada brutal que es produeix a l’iniciar aquesta nova etapa.

Aquest són els resultats de trenta anys de feina.

Sadurní Tudela 


Comentaris

Publica un comentari a l'entrada