A
moltes escoles pies de Catalunya s’engresca a llegir mitjançant l’Explorador de
llibres. Es tracta d’un concurs que té com a objectiu potenciar el gust per la
lectura. En el següent article, el seu promotor, l’escolapi Sadurní Tudela, ens
explica com va començar aquest projecte i com ha evolucionat fins a
l’actualitat:
Tot
comença amb les meves dificultats per engrescar a la lectura als nois d´EGB
(quan havien vuit nivells: incloïa fins el que avui és segon d´ESO).
Entro
en el món de la literatura infantil a través del Seminari de Literatura
Infantil de Rosa Sensat. Això em porta a fer una renovació total de la Biblioteca
d´Aula, reptant els nois i noies a fer una experiència nova. Resultat: en una
assemblea de curs, un noi de dotze anys opina: “Els llibres que llegia abans
tots eren semblants, aquest tots són diferents”. BINGO! A partir d’aquí, amb
pocs mitjans senzills (cartellera d’èxits, cinc minuts per presentar un llibre
al començar la classe, fitxa lectora personal...) hi ha una autèntica revolució
lectora: els alumnes llegeixen molt més i expressen la seva satisfacció.
El
Pare Provincial, Josep Ma Balcells, que creu molt en la importància de lectura
em crida i em diu: “Per què no et cuides d’expandir a totes les escoles el
fenomen del Carrer Ample?”. Responc: “Cap problema si em doneu temps”. Em
dispensen de les classes i començo la campanya amb aquesta triple pregunta:
Què ens hi juguem en què els
nois i les noies llegeixin abundantment, per gust, llibres de qualitat?
Evidentment
la pregunta era retòrica. Tothom sap que ens hi juguem MOLT: descobrir el plaer
de llegir, augmentar la capacitat de comprensió, enriquir el vocabulari,
millorar l’ortografia, avançar en la velocitat lectora...
I
començo a recórrer les escoles que m’ho demanen, classe per classe. Porto
quatre llibres curts i amb ganxo, i algun
truc més: per exemple, plantejar en
què s’assemblen una caixa de música amb una preciosa ballarina i un
llibre. La cosa dóna per a molt; al final arriben a la conclusió: si no s’obren
no ens poden mostrar la seva “música”.
Començo
a facilitat títols adequats per a sisè, setè i vuitè.
La primera condició per a què un infant gaudeixi de
la lectura és recomanar un llibre de qualitat, adaptat a la seva edat.
La majoria de mestres no han estudiat literatura infantil i juvenil a Magisteri
i, per tant, no tenen perquè saber-ne, però sí que poden consultar la diversitat
d'organismes i persones especialitzades. Va ser la meva feina a tothom que m’ho
demanava.
Les
escoles que s’ho van prendre seriosament el canvi va ser espectacular. Per
exemple Moià, en un curs, sumant els llibres llegits, de tercer a vuitè,
dividit pel nombre d’alumnes, va sortir una mitjana de disset llibres per nano
i curs. Quan ho explicava a d’altres quedaven parats. I el mateix passava a d’altres
escoles quan aplicaven les quatre “perogrullades” de sentit comú, que és el
menys comú dels sentits, del programa que els proposava.
En
general en pedagogia es treballa a llarg termini, en aquest cas en un parell d’anys
canviava el ritme lector d’una escola.
Cada
Nadal publicava un Full en què havia recomanat deu llibres per a cada edat de 3 a 15 anys. Meitat en català,
meitat en castellà. Això va ser durant quinze anys i vam arribar a publicar
25.000 fulls que es repartien a les famílies dels nostres col·legis i d’altres.
Hi
ha un parèntesi que dura nou anys (em
demanen anar a servir a Tijuana, (Mèxic). Em prometen que algú continuarà la
meva feina, però no es compleix.
En
tornar intento formar un equip, primer molt reduït, que finalment qualla
agrupant set persones. N’estic molt content. El curs passat vaig passar la
coordinació al Jordi Parés, de l’Escola Pia de Balmes, molt competent i il·lusionat.
Cal deixar pas a la joventut. Jo ara sóc un de més del grup.
Tenim
el bloc EL GOIG DE LLEGIR , per a mi molt
ric i interessant.
Per
acabar dir que el curs passat vam tenir 2.575 nens/es que van participar a l’experiència
“Maletes Viatgeres” (per a infantil) i 4.200 nois/ies que van participar a “Exploradors
de Llibres” (per a primària). Dels quaranta cinc títols proposats, en opinió
dels lectors cap va ser suspès i la nota mitjana va ser superior a set.
Secundària és l’assignatura pendent i en la qual el grup estem treballant. No
es resignem a la davallada brutal que es produeix a l’iniciar aquesta nova
etapa.
Aquest
són els resultats de trenta anys de feina.
Sadurní
Tudela
Molt bona feina Sadurní:))
ResponElimina