12 de maig de 2013

L'equip humà de la biblioteca de l'escola Rosa Oriol Anguera


La biblioteca escolar en major mesura que altres biblioteques, la universitària, l'especialitzada... és un espai que combina la introspecció del treball individual, tant de lectura com de recerca, com la relació i la comunicació que que els seus diferents àmbits requereixen. Es doncs també, un espai de trobada i d'interacció personal.


Laura Cobos y Melquíades Alvarez en la seva “Guía práctica de acceso a la información en la biblioteca escolar. De la pregunta al documento” editat per la Fundación Germán Sánchez Ruipérez (2006), consideraven com a objectius de qualsevol programació de biblioteca escolar (entre d'altres): 

  • Establir una relació personal amb l'espai de la biblioteca escolar.
  • Considerar valuós l'espai destinat a biblioteca escolar.



L'àmbit de gestió i organització de la biblioteca ens ofereix un marc fantàstic per aquesta relació personal dels diferents membres de la comunitat educativa: alumnes, famílies i mestres amb l'espai de la biblioteca.

És en la realització d'aquestes petites tasques, algunes d'imprescindibles i d'altres de recomanables, que la biblioteca escolar enforteix el seu sentit i la seva presència per a tots plegats.  És en la realització de petites tasques que tots plegats estrenyem els llaços amb ella.

Així en el nostre centre, el Rosa Oriol Anguera de Lliçà d'Amunt, els i les alumnes que han conformat “les/els auxiliars de biblioteca” s'han implicat en:
  • El tractament tècnic dels materials. Bàsicament llibres i revistes, folrar-los, fer-ne els teixells... 
  • L'organització i gestió de la biblioteca: retolació d'espais, ordenació de volums, recompte i revisió de l'assistència, endreça...
  • La dinamització de la biblioteca: col·locació de les pistes del personatge misteriós. 
  • L'animació a la lectura esdevenint algunes, lectores o padrines de lectura  dels alumnes més petits.
Aquest càrrec que es va introduir ara fa 4 cursos és voluntari i hi poden accedir alumnes des de 2n de primària. Han de fer uns dies de “pràctiques” tutoritzats per auxiliars experimentats. La seva actuació és també voluntària ja que té lloc a l'estona de bibliopati i se'ls dóna rellevància davant els usuaris/es amb un identificador.

Les famílies han donat un cop de mà portentós en l'àmbit de la dinamització de la biblioteca: gestionen el servei de préstec de les 4 classes de cicle inicial des del curs passat. El mes d'octubre van fer una aportació ben interessant per a la dinamització: han pintat la biblioteca amb dos escenaris de conte fabulosos que han de fomentar a mestres i alumnes la fabulació i explicació de relats. Des de l'abril s'han organitzat per poder obrir, per primera vegada, la biblioteca tres tardes a la setmana.

Finalment, el grup de treball de la biblioteca format per 3 mestres i la coordinadora de la biblioteca. La seva tasca oscil·la entre el manteniment de la biblioteca: endreça, manteniment de teixells, retolació... i la dinamització amb ambientació i propostes didàctiques, de jornades que donen relleu a la biblioteca, la lectura o el llibre com el dia de la Biblioteca per l'octubre, el dia Mundial de la Poesia pel març, el dia del llibre infantil i juvenil per l'abril i per descomptat la celebració de Sant Jordi.


Mònica Ricart (Escola Rosa Oriol Anguera de Lliçà d'Amunt - grup Bibliomèdia)

9 de maig de 2013

Sant Jordi a les biblioteques escolars de Bibliomèdia





Des d'aquest espai fem difusió de les activitats de Sant Jordi que s'han fet des de les vostres biblioteques escolars i que ens heu enviat a través del google groups de Bibliomèdia.




Institut Maria Rúbies (Lleida)
Diada de Sant Jordi al Rúbies



Escola L'Esculapi (L'Escala)
Els Jocs Florals

Escola Ferreries (Tortosa)
La nostra biblioteca - Sant Jordi-2013

Escola Cossetània (Vilanova i la Geltrú)
Un Sant Jordi per celebrar la poesia de la Joana Raspall

Escola Gaspar de Portolà (Balaguer)
Sant Jordi al Gaspar
Celebracions: Sant Jordi



8 de maig de 2013

La biblioteca de l'Institut Jaume Balmes fa 150 anys!!!



Trobada del grup Bibliomèdia



El dissabte 4 de maig es va fer la segona -i última- trobada del grup Bibliomèdia d'aquest curs a la biblioteca de l'escola Orlandai de Barcelona. Va ser una sessió formativa i de valoració del curs.

En l'àmbit forrmatiu es varen presentar dues experiències reixides de bon funcionament de la biblioteca escolar:
  1. El projecte de la biblioteca Marta Mata de l'escola Orlandai a càrrec de la seva responsable, Mariona Trabal.
  2. La biblioteca virtual de l'escola La Farigola de Vallcarca a càrrec de la seva responsable, Montse Batallé.
En l'àmbit de valoració es van llegir i comentar les valoracions de les 5es Jornades de biblioteques escolars fetes pel comité organitzador.
També es va fer una valoració satisfactòria dels objectius plantejats pel grup Bibliomèdia per aquest curs:
  • Consolidació de Bibliomèdia a la xarxa: bloc, twitter, scoop.it i google groups.
  • Creació i difusió de l'espai web d'experiències de competència informacional.
  • Participació en l'organització, presentació d'experiències i assistència a les 5es Jornades de biblioteques escolars.
  • Organització de dues trobades de caire formatiu: el 24 de novembre de 2012 al CRP de Sarrià i la del 4 de maig del 2013 a l'escola Orlandai.
Abans de finalitzar la jornada es van recollir les propostes dels assistents de cara a plantejar el pla de treball pel proper curs: formació en eines 2.0 per a la biblioteca escolar, com tractar l'escriptura des de la biblioteca escolar i la possibilitat de fer un viatge a Mallorca  per iniciar una col·laboració.