Un cop acabat el Projecte
d’Innovació, Programa d’Innovació educativa Biblioteques escolars “puntedu” en la primera convocatòria 2005-08, l’Institut Castelló d’Empúries (Alt Empordà) ha continuat vetllant per la lectura. Tot el
professorat ha treballat de cara a la comprensió lectora des de les seves
matèries. Des de la coordinació de biblioteca s’ha continuat organitzant les
biblioteques d’aula. Des de la cooperació amb la biblioteca pública també s’ha
continuat organitzant les visites d’usuaris i de formació.
Ara, durant el curs 2012-13
entra en funcionament el Pla Impuls de la lectura. És un pla de govern que té com a propòsit reduir el fracàs
escolar, tot afavorint la lectura sistemàtica al llarg de l’escolaritat bàsica,
així com establir un Pla Nacional de Lectura per a infants i joves. Els seus objectius generals són: impulsar la lectura en totes les àrees i
matèries del currículum, i fomentar l’hàbit lector i el plaer de llegir. Els
seus objectius específics són incorporar
l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge, la reflexió sobre què i com
s’ha après, i incrementar l’estona de dedicació a la lectura i el nombre d’experiències
lectores.
Els tres puntals de la
competència lectora són: saber llegir, llegir per aprendre (competència
informacional), i el gust per llegir. Les línies d’intervenció del Departament
són: l'impuls de la cultura avaluativa dels centres, i la millora de les
estratègies metodològiques i l’aplicació de noves propostes. Les idees de força són: l’anàlisi de la
lectura en el centre i els objectius de millora, així com el fet de l’autonomia
de l’alumnat. El desenvolupament del pla contempla un compromís del centre
durant tres cursos.
Durant el primer any es fa la
presentació del pla i la sensibilització en l’entorn educatiu. El grup impulsor
en serà el responsable. Més endavant, es fa una diagnosi sobre l’estat de la
lectura a l'institut. Un cop analitzats els resultats, es marquen els objectius
de millora que es volen aconseguir i, a la vegada, es fa el seminari de
formació La lectura i els centres educatius. Aquest seminari consta de cinc sessions, que
es duen a terme al Serveis Educatius de l'Alt Empordà (SEAE), on s’aprofita per
redactar el pla de lectura de centre.
Durant el segon curs es fa un
seminari sobre tallers de lectura, i s'implementa en algunes aules. Els grups
d'experimentació seran grups-classe d'alumnes, amb els quals s'experimentarà el
que s'està treballant al seminari. El grup de dades serà un subconjunt de tres
o quatre alumnes del grup d'experimentació. S'escolliran d'alumnes que siguin
susceptibles de millorar en els seus resultats, sigui quin sigui el seu nivell
lector de partida. No en poden formar part aquells alumnes que, pel seu perfil,
es considera que tenen poc marge de millora.
Durant el tercer curs es
generalitza i consolida la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries
del currículum, per tal d’augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l'hàbit lector
dels infants i joves, tot tenint present que la competència lectora és a la base de
molts dels aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part
dels àmbits de la vida adulta.
Per acabar, cal destacar-hi els
programes de suport a l'impuls de la lectura, entre els quals hi ha El Gust per la Lectura, el Pla d'Actualització del Programad'Immersió Lingüística i el Programade Biblioteca Escolar "puntedu". En aquest sentit, cal deixar constància
del fet que a l’Institut Castelló d’Empúries, des de fa anys, ja es treballa
per la lectura amb l’aplicació del programa Puntedu.
Eulàlia Rodríguez (Institut Castelló d'Empúries, Xarxa de Biblioteques Escolars de Secundària de Girona i Grup Bibliomèdia).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada